tisdag 17 maj 2011

Dag 08 - ett ögonblick

Åh då tänker jag direkt på förlossningen, när lilla prinsessan kom till världen för det var verkligen ett ÖGONBLICK<3 Så berättar om den då :)

Jag vaknade vid 8 på morgonen den 15 januari av en konstig typ "mensvärk" det går inte riktigt förklara i ord på nåt annat vis. Ungefär en gång i timmen kände jag av den här värken senare på eftermiddagen blev det en gång i halvtimmen ungefär och då kände jag att "nu äntligen är det på gång", blev så himla glad. lyckades få i mig lite mat eftersom jag hört att man ska passa på att samla krafter, låg på soffan och sov emellan värkarna för att känna mig så utvilad som möjligt. runt 8 tiden kanske på kvällen, så kom värkarna ungefär var 6 minut och vi hade bestämt att vi skulle åka in när de gick 5minuter emellan värkarna. Just ja när de var 10min mellan värkarna ringde vi in till förlossningen och sa att vi skulle komma in snart. Dom verkade inte tro att det var dags och föreslog att jag skulle stanna hemma ett tag till, men jag förklarade att jag helst ville komma in. Så fick till svar att jag fick komma in för undersökning men att om jag inte var öppen något så fick jag åka hem igen. Så vi bestämde oss för att åka in och blev inskriven på förlossningen runt 9 tiden på kvällen. Då kom värkarna tätare och tätare, jag minns faktiskt inte exakt hur många minuter det var emellan värkarna, men runt 10 tiden fick iallafall ryggmärgsbedövningen som jag hade bett om, var nervös och trodde att det skulle göra jätte ont att bli stuken i ryggen, men det kändes inte värre än att ta en spruta faktiskt. Härligt, efter de så kände jag inte ens värkarna haha, när värkarna var som starkast låg jag och sov :p Vaknade väl runt 1 tiden igen och gick på toaletten, då hade jag också börjat känna ett tryck "där nere" så barnmorskan och nån mer kom in och undersökte mig och bestämde att vi skulle ta hål på mina hinnor så att vattnet gick eftersom det inte verkade gå av sig själv.

Sagt och gjort så tog dom hål på dom och vattnet bara forsade haha, två såna där behållare eller vad man ska kalla det med fostervatten kom där. Sedan låg tydligen lilla Ellie så högt upp eller vad dom nu kallade det att jag fick krysta ner henne innan det riktiga krystarbetet började. Och det riktiga krystarbetet varade i ca 20-25 minuter kanske osså kom lilla prinsessan 02:51 16januari, har aldrig känt en sådan lättnad, lycka och ja alla känslor bara kom på en gång där.

Jag fick upp henne på bröstet och min mamma klippte navelsträngen. Sen låg jag där och bara tittade på henne och slurpade lustgas medans dom sydde ihop mig "där nere" där jag spruckit en del.

Jag minns bara att hon var vääldigt kladdig hehe men så extremt fin. Hon låg där och såg så sur och liten ut, sen tog hon upp händer till munnen ganska fort också och där vet ju alla som känner oss att hon oftast har dom idag också :)

Så fick vi ligga där och gosa ett par timmar och sen var det dags att tvätta henne och väga och mäta och klä på henne. Hon vägde 3160gram och var 51cm lång, lilla knytet<3

Efter det fick även jag ta en efterlängtad dusch och komma i rena kläder, sen fick vi sova ett par timmar och sen blev vi flyttade upp till BB avdelningen, där hamnade vi i ett dubbelrum tillsammans med en annan mamma och det var väl inte direkt nån höjdare tyckte jag. Så vi åkte faktiskt hem samma dag runt 8a på kvällen. Var riktigt skönt att komma hem istället och slippa sjukhusmiljön. Jag gillar det faktiskt inget vidare.

Skulle kunna skriva allt väldigt mycket mer detaljerat för jag har ju förlossningsjournalen, men jag orkar inte gå upp och hämta den.

Men ja det var ETT ÖGONBLICK, som jag aldrig någonsin kommer att glömma<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar